tirsdag 10. september 2013

Grågås

Fotolokalitet: Falstadbukta, Ekne, Levanger

 
Det er for tiden store flokker av gråsgås i Falstadbukta, noe man kan se og ikke minst høre når en nærmer seg strandlinja. I følge telling den 09-09-13 var det 1500 gjess samlet her og denne flotte høstdagen skulle brukes til fotografering av disse. For å få dette til ankom jeg mitt fotoskjul mens det ennå var fjære sjø, for jeg viste at når det flødde opp ville gjessene "sige" inn med tidevannet. Grågåsa er veldig sky på denne tiden av året ettersom den er en jaktbar art. Det er alltid noen av gjessene som holder vakt, mens andre er opptatt med å finne noe å spise eller med å stelle fjærdrakten sin. Etter hvert som det flødde kom gjessene "sigende" langsomt mot der jeg satt i mitt fotoskjul. Det var et flott skue og en fin belønning etter nesten 4 timer med venting. 
 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar